Jakich błędów unikać przy pakowaniu zamówień w sklepie internetowym?
Jakich błędów unikać przy pakowaniu zamówień w sklepie internetowym?
Wolumen sprzedaży w sektorze e-commerce rośnie z każdym miesiącem, podobnie jak liczba osób decydujących się na prowadzenie firmy w tej branży. Na początkujących czeka wiele potencjalnych pułapek. Jedną z nich jest odpowiednie pakowanie przesyłek - błędy w tym zakresie popełnia wyjątkowo wielu sprzedawców. Dowiedz się, jak ich uniknąć.
1. Nieprawidłowy dobór rozmiaru kartonu
To zdecydowanie jeden z najczęściej popełnianych błędów. W przypadku, gdy włożymy przedmiot do zbyt ciasnego kartonu, uniemożliwimy zastosowanie odpowiedniej ilości wypełnień. Spowoduje to, że paczka nie będzie zbyt odporna na uderzenia i wstrząsy, które mogą wystąpić w trakcie transportu. Dodatkowo zbyt małe opakowanie spowoduje, że kupiony przedmiot będzie trudniejszy do wyciągnięcia.
Co w sytuacji, gdy zastosujemy zbyt duże opakowanie? By odpowiednio zabezpieczyć towar, konieczne będzie w takim wypadku użycie większej ilości wypełnień. To z kolei podniesie wagę kartonu, narażając klienta na zwiększone koszty wysyłki. Dobierając pudełko dobrze dopasowane do przedmiotu, oszczędza zarówno klient, jak i nasza firma, zmniejszając ryzyko potencjalnych zwrotów i cenę wypełnień.
2. Wysyłanie zamówień w zużytych lub słabych jakościowo opakowaniach
Tak, kartony są wielorazowe. Należy natomiast unikać sytuacji, w której korzystamy z opakowania noszącego ślady użytkowania, takie jak zagięcia czy nieusunięte fragmenty starej taśmy, które jasno wskazują klientowi, że nie otrzymał nowego pudełka do swojego zamówienia. Nie chodzi tu oczywiście jedynie o estetykę takiego pudełka, ale także fakt, że używany, zniszczony karton nie zabezpieczy tak dobrze wysyłanego produktu, jak nowe opakowanie. Pamiętajmy, że karton można poddać recyklingowi, czy wykorzystać do porządkowania magazynu - potencjalnych zastosowań dla zużytych sztuk jest mnóstwo.
Mówiąc z kolei o niskiej jakości opakowań, mamy na myśli wybór pudełek o zdecydowanie zbyt niskiej gramaturze lub wykonanych ze słabej tektury falistej. Wysokiej jakości opakowania kartonowe zapewnią lepszy wygląd przesyłek, wyższą wytrzymałość, a także dadzą możliwość ponownego użycia przez klienta.
3. Zły rodzaj pudełka
W wielu branżach tradycyjny składany karton może okazać się nieodpowiednim wyborem. Sprzedając bardziej ekskluzywne produkty - lub gdy po prostu zależy nam na każdym, nawet najdrobniejszym detalu - lepszym rozwiązaniem będą dobrze dopasowane pudła teleskopowe czy kartony fasonowe. W sytuacji, gdy chcemy stworzyć u kupującego jeszcze lepsze wrażenie, warto postawić na opakowania z nadrukiem przedstawiającym logo naszego sklepu, czy odpowiednią szatę graficzną. W ten sposób zapewnisz swoim przesyłkom estetykę, która zbuduje pozytywne wrażenie u klienta już od pierwszych chwil po dostarczeniu zamówienia.
Jak wspomnieliśmy wcześniej, karton do wysyłki musi być odpowiednio większy, by umożliwić zastosowanie wypełnień, jednak nie możemy przesadzać - w przeciwnym wypadku, ze względu na zbyt duży rozmiar i wagę, koszty przesyłki mogą wzrosnąć.
W kwestii wypełniania paczek mamy do dyspozycji wiele rozwiązań. Możemy wykorzystać m.in. folię bąbelkową, chipsy piankowe lub styropian (najmniej ekologiczne opcje), foliowe poduszki biodegradowalne wielokrotnego użytku HDPE lub wypełnienia w formie zgiętego papieru. W przypadku, gdy w przesyłce znajduje się więcej niż jeden przedmiot, niezbędne okażą się wypełnienia kartonowe w formie przekładek lub kratownice kartonowe. Korzystając z nich, znacznie zwiększamy odporność zawartości na uderzenia, wstrząsy i inne niekorzystne czynniki w trakcie transportu.
W branży logistycznej przyjęło się, że paczka powinna być zaklejona w kształcie litery 'H', wzdłuż wszystkich jej krawędzi i przez sam środek w płaszczyźnie pionowej i poziomej. Do tego celu możemy wykorzystać taśmy PP i PVC, a także wzmocnione taśmy papierowe. Pamiętajmy przy tym, że ciężkie przesyłki najlepiej zabezpieczać taśmami spinającymi. By nie uszkodzić kartonu mocno napiętymi paskami, w miejscu ich zagięcia należy zastosować podkładki.
Z drugiej strony, z ilością taśmy, też nie powinno się przesadzać. Każdy z nas przynajmniej raz znalazł się w sytuacji, gdy paczka była zaklejona tak mocno, że nie sposób było ją otworzyć. Nietrudno wtedy o bardziej agresywne użycie nożyczek, czy noża, co może skończyć się skaleczeniem lub uszkodzeniem zawartości.
Magazynujemy dla Ciebie - Twój spokój, nasza logistyka!
6. Niezabezpieczenie dokumentów dołączanych do paczki
Dołączane do paczki faktury, paragony, umowy, instrukcje czy materiały reklamowe powinny dotrzeć do klienta w idealnym stanie. Niestety wiele sklepów internetowych nie poświęca tej kwestii wystarczającej uwagi. Do zabezpieczenia dokumentów mogą posłużyć nam papierowe lub kartonowe koperty o odpowiednio dużej sztywności. Całość powinna być umieszczona w paczce w taki sposób, by zminimalizować ryzyko zgięcia, czy rozcięcia, np. poprzez niezabezpieczony ostry element przedmiotu znajdującego się w środku.
7. Niezałączanie etykiety zwrotnej
Zwroty to nieodłączna część każdego biznesu e-commerce. Sprzedawca sklepu internetowego nie ma wprawdzie obowiązku dołączania do paczki etykiety zwrotnej, jednak jej obecność znacznie ułatwia klientowi procedurę. W ten sposób znacząco skracamy czas potrzebny na przeprowadzenie całego procesu. Dotyczy to w szczególności sklepów realizujących duże ilości zamówień.
8. Brak zapasów opakowań
Osoby działające w branży e-commerce lub logistycznej doskonale zdają sobie sprawę z tego, jak ważną rolę odgrywa czas realizacji zamówienia. W związku z tym nie może być mowy o sytuacji, w której klient nie otrzyma kupionego towaru ze względu na zbyt małą ilość opakowań. Dla sprzedawców zwracających szczególną uwagę na każdy detal wysyłka w źle dopasowanym kartonie także nie wchodzi w grę. Wybrany przez nas producent opakowań tekturowych musi być w stanie zabezpieczyć nasz popyt, jednak równie ważną kwestię stanowi nasza własna kontrola nad stanem magazynowym opakowań.
Szukasz opakowań e-commerce? Skorzystaj z naszej oferty! Jako Waps-kart jesteśmy obecni na rynku opakowań kartonowych już od 2003 roku - dzięki specjalistycznej wiedzy, wieloletniemu doświadczeniu i nowoczesnemu parkowi maszynowemu dostarczamy klientom kartony idealnie dopasowane do konkretnych produktów. Skontaktuj się z nami i powiedz, co chcesz zapakować, a my dobierzemy dla Ciebie najlepsze rozwiązane.