Ile kosztuje pakowanie produktów?

Błyskawiczny wzrost znaczenia e-commerce był największym czynnikiem, zwracającym uwagę przedsiębiorstw w stronę realnych kosztów ponoszonych podczas pakowania produktów. Jak pokazuje praktyka, wykonanie dokładnego kosztorysu całego procesu, nie jest tak proste, jak mogłoby się wydawać. W tym artykule wyjaśnimy, co składa się na ostateczną cenę pakowania oraz zaproponujemy rozwiązania, które przełożą się na znaczne oszczędności w twojej firmie.

 

Co składa się na koszt zapakowania produktu?

Każdy sprzedawany towar wymaga właściwego opakowania, które poza ochroną produktu przed czynnikami zewnętrznymi coraz częściej stanowi także wizytówkę firmy, stając się pełnoprawną częścią identyfikacji wizualnej. Niemal podręcznikowym błędem, popełnianym podczas jego doboru zwłaszcza przez małe lub początkujące przedsiębiorstwa, jest nieprawidłowe zliczanie kosztów pakowania, ograniczające się wyłącznie do oszacowania ceny zakupu kartonów. Tymczasem jak wskazuje teoria Total cost of ownership (TCO) amerykańskich analityków Gartner, Inc., całkowite koszty obejmują znacznie szerszy zakres czynności niezbędnych podczas całego procesu.

 

Do czynników, które będą składały się na ostateczną cenę zapakowania produktu, zalicza się:

  • koszty zaprojektowania warstwy wizualnej opakowania i wydruku,
  • czas potrzebny na złożenie pudełek (koszt pracownika),
  • koszty potencjalnych uszkodzeń,
  • koszty zwrotu towarów, 
  • koszty magazynowania,
  • koszty utylizacji,
  • koszty energii potrzebnej do zapakowania,
  • koszty dodatkowego zabezpieczenia produktów (np. folią bąbelkową).

Właściwe obliczenie kosztów pakowania produktów z jak najmniejszym marginesem błędu musi opierać się na ułożeniu oraz dokładnym przemyśleniu wszystkich wymienionych czynników i procesów. Przydatne porady, które pozwolą ci wprowadzić widoczne oszczędności na poszczególnych etapach, przedstawiamy w dalszej części artykułu.

 

Koszty opakowań kartonowych

O ile chęć osiągnięcia jak największych oszczędności na procesie pakowania leży w interesie każdego przedsiębiorstwa, tak należy pamiętać, że z punktu widzenia bezpieczeństwa transportu oraz pierwszego wrażenia klienta, skorzystanie z najtańszych możliwych rozwiązań nie zawsze odniesie pozytywny skutek wizerunkowy i finansowy.

 

Chcąc jak najbardziej obniżyć cenę, najpewniej zdecydujemy się na opakowania z tektury falistej szarej. Wybierając model o słabej fali i mniejszej gramaturze, uda nam się zejść z kosztami tak nisko, jak to tylko możliwe. Wiele przedsiębiorstw decyduje się jednak na zastąpienie jej tekturą litą (foliowaną) o wyższej odporności na ścieranie, co odgrywa szczególnie dużą rolę, jeśli myślimy o personalizacji opakowań. Lepsza giętkość i wyższa wytrzymałość sprawiają, że znajduje ona zdecydowanie szersze zastosowanie, zwłaszcza w transporcie delikatnych towarów. Ostatecznie w branży przyjmuje się, że absolutne minimum powinna stanowić trójwarstwowa tektura falista.

 

Pamiętaj, że do kosztów związanych z opakowaniem należy doliczyć cenę wypełniaczy, które zajmują pustą przestrzeń pudełka. Są one niezbędne w przypadku produktów delikatnych, wartościowych bądź o niestandardowych wymiarach. Konieczne może okazać się zainwestowanie w tekturowe przekładki lub kratownice, oddzielające poszczególne warstwy lub sztuki towaru.

 

Koszty pakowania produktów w E-commerce
Wybór trwałych, wysokiej jakości opakowań to korzyści wizerunkowe dla firmy i lepsza ochrona produktów w trakcie transportu

 

Ukryte koszty pakowania produktów

Większość ceny, związanej z zapakowaniem produktów, mieści się w ramach kosztów ukrytych, tj. takich, które nie są wyszczególnione w cenie za określony towar i przez to trudnych do oszacowania. Co więcej, wiele z nich znajduje źródło w stosowaniu niskiej jakości opakowań. Zbyt słaba taśma, niewystarczająco gruba i sztywna tektura - wszystko to będzie skutkowało większą liczbą zwrotów, często niesłusznie kierując nasze podejrzenia ku potencjalnemu błędowi pracownika i zwiększając ostateczną cenę procesu pakowania.

Sam czas poświęcany przez pracownika na zapakowanie produktu, nie zawsze traktowany jest jako koszt przedsiębiorcy. To błąd, znacznie zwiększający koszty, który możemy zmniejszyć, stosując odpowiednią organizację pracy, przywiązując wagę do zasad ergonomii oraz wyposażając firmę w narzędzia, które pozwalają ograniczyć ilość wykonywanych czynności do niezbędnego minimum. W większych przedsiębiorstwach bądź tych realizujących dużą liczbę zamówień, stworzenie odpowiedniej linii do pakowania szybko przynosi widoczne finansowo rezultaty.

 

Dobrze zorganizowany proces pakowania przekłada się na ograniczenie kolejnego ukrytego kosztu, tj. ilości zużytego materiału. Paradoksalnie to właśnie decydując się na najtańsze z możliwych rozwiązań, tracimy najwięcej - słaba taśma, cienki stretch do owijania, czy niskiej jakości folia bąbelkowa wymuszają na pracowniku większe zużycie materiału w celu właściwego zabezpieczenia produktu.

 

O ile koszty magazynowania towaru są powszechnie brane pod uwagę podczas kalkulacji finansowych, tak koszty składowania opakowań już niekoniecznie. A zdecydowanie warto mieć je na uwadze, m.in. poprzez dokładny dobór kartonu do rozmiaru produktów. Wprawdzie jednostkowa cena opakowania zaprojektowanego pod potrzeby danej pozycji w twoim sklepie będzie wyższa, jednak przy dużej ilości sztuk sytuacja najpewniej obróci się na twoją korzyść. Przełoży się to m.in. na zyskanie większej ilości wolnej przestrzeni oraz możliwość zorganizowania pracy w taki sposób, by maksymalnie skrócić proces komplementowania i pakowania konkretnego produktu.

 

Jak zmniejszyć koszty pakowania?

Znając czynniki, mające największy wpływ na cenę pakowania produktów, możemy zastanowić się, w jaki sposób zoptymalizować cały proces pod kątem ceny bez strat na bezpieczeństwie towarów oraz estetyce opakowania. Po pierwsze, przystępując do analizy kosztów, uwzględnij TCO. Pod uwagę powinieneś wziąć każdy z wymienionych przez nas na początku poradnika punktów, uwzględniając przy tym czynniki indywidualne swojej działalności.

 

W kolejnym kroku wybierz odpowiedni rodzaj opakowań kartonowych, pamiętając o konieczności jak najlepszego zabezpieczenia towaru. Na tym etapie sprawdź, czy w twoim przypadku lepszym wyborem nie staną się kartony na wymiar, dopasowane do sprzedawanego towaru, zamiast tradycyjnych rozwiązań. Pozwoli to nie tylko zmniejszyć koszt wypełnień, ale także zaoszczędzić miejsce na magazynie. Mierzalne korzyści możesz osiągnąć również poprzez zmniejszenie liczby potrzebnych rodzajów opakowań i decydując się na modele wielofunkcyjne.

 

Dokładne zaprojektowanie procesu pakowania będzie kluczowym czynnikiem w kwestii ograniczenia czasu potrzebnego na zapakowanie produktu oraz strat materiału. Właściwie skonstruowana linia pakująca, stworzenie procedur, a także przeszkolenie pracowników pozwoli nie tylko na zmniejszenie kosztów pracy, ale także ograniczy prawdopodobieństwo otrzymywania zwrotów związanych z nieprawidłowym zabezpieczeniem towaru. Dokładając do tego zoptymalizowanie przestrzeni magazynowej, a także regularną konserwację maszyn i narzędzi, otrzymujemy pewność zmniejszenia kosztów.

 

Ceny opakowań u dostawców - na co zwracać uwagę?

O ile chcąc zaoszczędzić na kosztach opakowań w swojej firmie, czynnikiem kluczowym pozostanie ich niska cena, tak podczas wyboru dostawcy należy zwrócić uwagę na kilka dodatkowych czynników. Przede wszystkim same ceny powinny być stabilne - o ile w obecnej sytuacji dochodzi do dużych wahań na rynku surowców, przez co trudno mówić o stałych cennikach, tak wybrany dostawca powinien informować nas o zmianie w ich obrębie z jak największym wyprzedzeniem.

 

W Waps-kart indywidualnie wyceniamy każdy projekt, naszym klientom udostępniamy łatwy w obsłudze konfigurator zamówień - sprawdź wycena kartonów.

 

Zainteresuj się stanami magazynowymi firmy, z którą nawiążesz współpracę, by w razie braku możliwości realizacji zamówienia być w stanie wyjść z sytuacji obronną ręką. Cały proces jego składania powinien być przy tym jak najprostszy, także w przypadku opakowań kartonowych z nadrukiem bądź innych wybranych opcji personalizacji. Unikaj przedsiębiorstw oferujących kartony po cenach znacznie niższych niż rynkowe - ich struktura i gramatura mogą różnić się od deklarowanej, zwiększając ryzyko uszkodzenia towaru lub zwrotu.

Kierując się naszymi radami i zwracając uwagę na powyższe aspekty, możesz mieć pewność ograniczenia kosztów procesu pakowania tak bardzo, jak to tylko możliwe. Bez konieczności sięgania po niskiej jakości wyroby, mogące wpływać negatywnie na odbiór twojej firmy przez klienta. W przypadku pytań bądź problemów, zachęcamy do kontaktu z ekspertami Waps-kart - na bazie wieloletniego doświadczenia odpowiemy na wszystkie twoje pytania i zaproponujemy ofertę opakowań e-commerce, odpowiadającą na twoje potrzeby.

 

Filtry

Nadchodzące wydarzenia branżowe

Warsaw Pack 2024 - Międzynarodowe Targi Techniki Pakowania i Opakowań
23-25.04.2024 Nadarzyn

O nas

Szyby Rycerskie 22e,
41-909 Bytom

biuro

 

Chcesz zamówić kartony?

Skontaktuj się z nami!

+48 509 860 119

lub wyślij formularz

Chcesz poznać kosztorys Twojego zamówienia?

Wycenimy Twój projekt w 48h

Waps-Kart Sp. z o.o. Sp. k.

Szyby Rycerskie 22e
41-909 Bytom
NIP: 6452293937
REGON: 277986584

Certyfikat FSC

Logo certyfikatu FSC

Sekretariat

tel./fax: +48 32 284 96 54

tel.: +48 32 380 20 61

tel. kom.: +48 505 102 906

czynne od 7:00 do 15:00

Adres e-mail

  • biuro
  • sekretariat
  • wyceny

POLSKA:

Grzegorz Sadowski
+48 509 860 119 | grzegorzsadowski
Sebastian Opeldus
+48 537 858 000 | sebastianopeldus
Oliwia Borkowska
+48 500 689 241 | oliwiaborkowska

NIEMCY:

Heinrich Warzecha
+49 176 42673270 | heinrichwarzecha

CZECHY:

Ondřej Šalbut
+420 777 191 984 | ondrejsalbut

Projekty i realizacje

Grzegorz Świerkosz +48 509 860 118

Grzegorz Sadowski +48 509 860 119

Używamy plików cookies aby ułatwić Ci korzystanie z naszych stron www, do celów statystycznych oraz reklamowych. Jeśli nie blokujesz tych plików, to zgadzasz się na ich użycie oraz zapisanie w pamięci Twojego urządzenia. Pamiętaj, że możesz samodzielnie zmienić ustawienia przeglądarki tak, aby zablokować zapisywanie plików cookies. Więcej informacji znajdziesz w naszej polityce cookies